Jag har rott ett
vikingaskepp över Storsjön på 1000-talet. År 1700 sköt jag med
kanon mot den ryska armén i slaget vid Narva. Jag förälskade mig i
en vacker piga i Härjedalen 1789. Jag lärde mig fotografikonsten
redan 1895 och 1936 reste jag till inbördeskriget i Spanien. 1942
satt jag och skalade potatisar till svenska soldater nära den norska
gränsen. Och 1956 gifte jag mig och öppnade en bensinmack med min
hustru. Outgrundliga äro historiens vägar.
Nej, det handlar
inte om reinkarnation, om nån nu trodde det. Snarare om reenactment.
Historiskt återskapande. Genom
åren har jag, både på fritiden och genom mitt
f.d. jobb, fått förmånen
att besöka de mest varierande tidsepoker och platser, varit med om
vardagliga, livsavgörande och storslagna historiska ögonblick och
träffat så många fantastiska människor att jag tappat räkningen.
Allt tack vare ett brinnande intresse för historia och en stor
gnutta fantasi.
Reenactment,
levande rollspel, historiska lajv... Begreppen är många och
gränserna ibland flytande. Själv håller jag mig till historiskt
återskapande. Springa runt i skogen klädd som en orch med
skumgummisvärd är inte riktigt min grej. Ge mig däremot en värja,
svartkrutsmusköt, karolineruniform och ett historisk sammanhang och
jag är i full gång.
Jag
tror att de flesta av oss som håller på med detta förenas av ett
stort historiskt intresse. För
mig handlar det om en längtan
av att vilja förstå, och KÄNNA, hur världen gestaltade sig för
de människor som levde innan oss. Reenactment
driver detta till sin spets: Att försöka återskapa och återuppleva
historien som den en gång var, genom att befinna sig på plats. Som
många av oss vet kan detta ibland kännas som ett fruktlöst letande
efter regnbågens slut och skatten som ska finnas där. Ibland är
man riktigt, riktigt nära men man kommer aldrig att nå ända fram.
Men vad gör det när man har en vacker regnbåge framför sig?
För
jag älskar upplevelserna.
Ögonblicken. Att
stå och raka sig med rakkniv i ett Per-Albin torp en sommarmorgon
1942. Att genom en tältduk höra ukrainska folkvisor en varm
sommarnatt 1714. Att se ljus och värme i fönstren från en
1800-tals skogshuggarkoja när vinterstormen härjar utanför. Det
är min regnbåge.
Parallellt
med mitt intresse för historia har jag under många år ägnat mig
åt amatörteater. Precis som
en skådespelare förbereder sig för sin roll måste man som
reenactor också förbereda sig. Sätta sig in i tidsperioden man ska
gestalta, lära sig av de historiska källorna som finns till hands.
Vilken världsbild hade dessa människor? Hur talade man? Hur förde
man sig? Hur tänkte
man? Och ska man dessutom
gestalta en verklig historisk
figur så får
man sätta sig in i den personens levnadsöde för att kunna göra en
trovärdig tolkning. En trovärdig tolkning bygger också på
rekvisita: För en reenactor handlar det om kläder, mat, utrustning,
mm. Historiker och arkeologer
skulle bli imponerade om de såg mängden av forskning som bedrivs av
alla reenactors i Sverige. Inget
ämne är för stort eller litet att utforskas grundligt.
Utformningen av t. ex.
karolinernas damasker under tidigt 1700-tal kan skapa långa
diskussionstrådar på nätet...
Och
för varje liten pusselbit av det förflutna som läggs så klarnar
sakta men säkert bilden av det man försöker se. Och av det man
försöker förmedla. För intressant som det är att sätta sig in i
och lära sig av historien för egen del, minst lika givande är det
att dela med sig av sin kunskap. Jag älskar att, iklädd i en
uniform i en kaffekö efter ett evenemang, i detalj beskriva
mekanismerna och laddningsförfarandet hos
ett flintlåsgevär för en vilt främmande människa. Eller berätta
om konsekvenserna av Nordiska kriget för 300 år sedan, då Sverige
bl. a. fick ta emot 30,000 internflyktingar från Finland. Det vi gör
är lek men det är också allvar. Reenactment är i mångt och
mycket en publik verksamhet som ställer krav på en trovärdig bild
av vår historia.
Oavsett vad som
driver oss, må det vara intresse för historia, kläder och sömnad,
mat, gamla vapen, eller bara en längtan av att få komma bort från
vardagen och träffa nya vänner i nya miljöer, är vi alla med och
skapar denna fantastiska tidsmaskin som kallas reenactment.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar